fredag 29. juni 2012

Strandliv

Det er noe med tomme strender om kvelden.
I kveld tok vi med oss strandstoler, pledd og gitar ned til den lille trekanten som var igjen med sol.
Og så satt vi der til all sol var sugd opp fra hvert eneste lille sandkorn.

SuperUnni har nok vært borti no kryptonitt, for makan til dårlig form har jeg sjelden sett henne i. I hvert fall aldri i nærheten av sjøen, med ferie, solskinn og hvitvin. Hun frøys faktisk så fælt at hun måtte legge seg under dyna da vi kom opp igjen.
Inne i forteltet har vi gassovn og oljeovn, og med begge på full pinne og et evinnelig mas fra meg sto hun til slutt opp igjen. Og hun fikk selvsagt en seiersrunde med Åkken Bom og andre salmer, mens jeg likevel var i slaget.
Formen hennes kom seg litt etter hvert, og det er nok ikke lenge til hun er i sitt gamle ess igjen.

Nå har ungene lagt seg, klokka er godt over midnatt, og vi vet alle at vi kommer til å våkne til regn i morgen. Det blåser opp, bølgene maser mot stranda og det rusker i forteltet.
Lyden av vannet er så beroligende. Enten det kommer nedenfra stranda eller ovenfra på taket. Bare jeg husker å lukke bagasjelokket på bilen før det starter å sprute ned. Vi har nemlig vært så smarte at vi har pakket en god del allerede, og fått det på plass i bilen. Fra tidligere år vet vi hvordan det er å pakke seg ut og vaske etter oss mens regnet plasker ned. Og med den fantastiske vifta i Primera'n ville nok ikke duggen gått av vinduene før Hokksund i morgen, om vi skulle pakka som vi pleier.

Unni var smart nok til å legge seg i sola i dag, så hun er brun og lekker. Som vanlig. Jeg glemte å sole meg, og er lys beige. Som vanlig.
Men på båtturen i dag, og inne i Langesund var jeg likevel ganske fjong, om jeg skal si det sjæl. Jeg hadde min polske prikkete popart-kjole, som forøvrig egentlig er altfor trang på. Og de italienske sko som gjør at en dame blir en dame. Så da får hudfargen komme i neste rekke.
Det er ikke sånn at ferien er over enda, det er bare Stavernturen som går mot slutten.
I løpet av ferien skal jeg lete fram flere strender, og sola har bare å gjøre jobben sin.

Jeg skal i hvert fall nå mørk beige innen skolestart i august.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger