torsdag 30. mai 2013

Løgn og sannhet

Løgner.
Substantiv som i flertallformen av en løgn. 
Det er bruk av verbet å lyve flere ganger. 

Løgner.
Substantiv som i beskrivelse av en person.
Å være en løgner.

Jeg er, blant mye annet, også en løgner. 
"I'm a Joker, I'm a Smoker, I'm a Midnight Talker. I Play My Music in the Sun"
Jeg lyver av ulike grunner, og forklarer om jeg må.
Men er det en ting jeg ikke gjør, så er det å lyve om andre.
Ikke fordi jeg holder meg for god til det, så langt i fra.
Men jeg har vanskelig for å forstå grunner til å gjøre det.

Da jeg var liten var det løgner for å dekke over ubetenksomheter og rampestreker.
-Nei, jeg har absolutt ikke rørt polaroidkameraet! 
Når stua er full av helvferdige poaroidbilder av bordkanten, tv'n, storebror og små tær som stikker ut av pysjen min, er det vanskelig å bli trodd. Likevel skjønte jeg at det var lurt om det ikke var meg som hadde gjort det. Så jeg sverget til løgn.
Min karriere som løgner startet altså tidlig.
Den var forsåvidt også tilstede tretti år senere da min daværende mann oppdaget ei ripe i døra på den nye bilen. 
-Den måtte ha kommet mens jeg sto parkert. Makan, hvor frekke er ikke folk, da, når de kan kjøre i handlevogn inn i bildøra og så bare dra! Jeg sto på mitt, selv om mistanken var til å ta og føle på.
Jeg har også andre, mer grumsete løgner på samvittigheten. De kommer jeg selvsagt ikke til å fortelle om, hvem gjør vel det?
Enkelte løgner hadde det vært lettere å unngå ved å snakke sant fra starten av, fordi sannheten hadde vært lettere å huske, eller sannheten hadde vært morsommere, eller den kunne vært lettere å bære.

Jeg kan min Ibsen, og vet hva en livsløgn er. Det er nok likevel den løgnen som sitter best. Og den er det ingen som ler av. Om en selv ser sin egen livsløgn mister den seg selv og blir borte.
Men om noen andre prøver å fortelle deg den.. 
Vel, det er det ikke mange som gjør sånt, så det er ingen grunn til bekymring om du lever på en. 
Sannsynligheten for at du beholder din virkelighet intakt er ganske stor.

I dag har jeg prøvd å ta vekk noens skylapper. 
At jeg gidder.
Jeg ender opp som løgneren. Den som farer med løgn.
I og for seg sant. Delvis. 
Siden jeg lyver litt sånn dann og vann, når jeg syns det passer.
Ellers.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger