mandag 28. oktober 2013

Shopping in Germany

Jeg har vært i Berlin.
Fordi jeg har en prikkete Krakowkjole og en Rosa-Panteren trenchcoat fra Warzsawa fra før, tenkte jeg det kunne passe med en Berlinkjole. Så da vi fikk noen små timer til fritt bruk i Berlin tok jeg turen til Desigual. Jeg er litt svak for disse litt snodige mønstrene og feminine linjene.

Vanligvis når jeg kommer inn i en butikk og finner en kjole jeg faller for, kjøper jeg den og går. Og alt er vel.
Men her inne var det ikke like lett. For butikken hadde ikke mindre enn tre kjoler som alle hadde navnet mitt brodert med led-lamper over hele stasen. (Det så sånn ut for meg)
Og jeg, som har lovet meg selv å ikke skeie ut med kjøperier, tvang meg til å skulle velge bare den ene av dem. Noe sånt var helt nytt for meg, men jeg gjorde så godt jeg kunne.

Kjolene gikk av og på, inn og ut av prøverommet, med og uten joggesko og bh. Den røde hadde for vid utringning. Men, kjære. Den var rød, så den var fortsatt aktuell.
Den svarte måtte håndvaskes, men jeg syns liksom jeg så litt slank ut i den. Og den hadde et superdeilig stoff. Og gikk tekkelig nedenfor knærne. SuperUnni ville nok blitt overrasket over at jeg kunne like en såpass lang kjole.
Den mørkerøde hadde det typiske Desigualmønsteret som jeg liker så godt, kunne vaskes på 30 grader og fargen kledde meg godt! Men den var litt dyrere, og litt kortere, egentlig nesten lårkort.

Etter noen og førti minutter lurte den unge damen på om jeg ville ha alle tre, hun var nok passert "lei" for tjue minutter siden. Jeg vurderte med alle mine våkne sanser, og havnet til slutt på den svarte med prestekragen på siden. Den som måtte håndvaskes.

Du sitter kanskje nå og leser, og tenker at du vet hva som kommer. Du tenker at jeg har vasket den i maskin og ødelagt hele kjolen.
Vel, du tar i så fall feil.
Kjolen henger nemlig i beste velværende, i klesskapet på et hotell i Tyskland, fordi jeg akkurat DEN kvelden skulle være så vanvittig ryddig og ordentlig.
Jeg skal bruke alle mine tyskkunnskaper og skrive en mail til hotellet, der jeg spør pent om de kan sende meg den svarte kjolen fra skapet på rom 327.
Og den mailen (siden den inneholder mine tyskkunnskaper) kommer til å bli omtrent sånn:

AN, AUF, HINTER, IN, NEBEN, ÜBER, UNTER, VOR UND ZWISCHEN.

Freundliches hilsningen
Jane Wernersen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger