søndag 25. januar 2015

Quasimodo takker for dagen

Om jeg skal si det sjøl, ble stua riktig så harmonisk etter at de nye gardinene gjorde sitt inntog. Jeg skjønte i går, at når jeg først har brukt energi på å henge opp ei skikkelig stang kunne jeg ikke ha forskjellige lengder på de tre gardinene som hang der. Så jeg dro rett og slett opp til Åmot og handla på salg. Til kanskje verdens beste gardinbutikk
For første gang i livet har jeg kjøpt skikkelige gardiner, helt uten tanke på å mikse til noe som kommer til å bli bra etterhvert. Sånne helt fiks ferdige gardiner, klare til å bare henge rett opp. Sånne som voksne folk kjøper.
De passet så godt inn at det nesten kan se ut som om jeg har rydda i samme slengen. 
Men ikke la deg lure. Om du ser nøye etter finner du både adventsstaken og kurven med rent tøy i bildet. 

Eldstemann kom opp og sa:
Jøss, mamma. De kledde liksom rommet. Det der har aldri hendt oss før.
Jeg hørte at han prøvde å ikke være frekk, så jeg måtte bare si meg enig.

Så det er sånn de gjør det, disse andre. De som får ting til å passe sammen i huset sitt.
De kjøper rett og slett ferdige greier, uten å blande inn alskens kreative innslag.
Jeg må innrømme at jeg har hengt opp alt fra kjøkkenhåndklær til pledd, juleduker og andre løpere opp gjennom tidene. I alle regnbuens farger. Samtidig, om det har vært mulig.
Det er så fort gjort å tenke at det blir kjedelig om alt skal være likt.
Og dermed dra på med litt kontrastfarger, andre lengder eller rett og slett asymmetrisk oppheng.

Det er litt som når jeg skal strikke sokker. Det er klin umulig å få to like. 
Eller å lage et par enkle, grå tøfler. Uten striper i limegrønt og lilla, eller turkis og oransje. Det sniker seg inn ulike mønster overalt, uansett hvor mye hensikten egentlig var med en enkel, ensfarget greie.
UnniPunni har nok rett når hun sier at min interiørhandling er omtrent sånn:
"Oi, de var fine! De matcher ... hmmm, la meg se.... INGENTING av det jeg har fra før... De må jeg ha!"

Hun blir nok glad når hun ser hva jeg har klart på egenhånd.
Jeg dro rett og slett en Remareklame.
Det enkle er innimellom det beste.

Men all denne jobbinga i helga, slått sammen med aking og revyøving i dag,
gjør denne lille heltinnen trøtt. Selv de mest energiske må til lading.
Så her kommer et bilde av Quasimodo på vei til å finne dynene.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger